fredag 12. februar 2010

Kongsdals bokliste for unge mennesker

Inspirert av Karl Ove Knausgård (-se: http://bit.ly/8XHa4S ) har jeg saumfart hukommelsen etter bøker som betød mye.
Jeg har forsøkt å finne frem til bøkene jeg leste mens jeg gikk på gymnaset, bøkene som satte uutslettelige spor. For meg er de alle klassikere - forhåpentlig kan listen være til inspirasjon og "til glede for nye lesere".

Noen vil etterlyse Hamsun, men for det første måtte jeg ta med hele forfatterskapet om Store-Knut skulle med - dessuten er mitt forhold til Hamsun et livsvarig vennskap og ikke spesielt knyttet til ungdomstiden.




Finn Alnæs: Koloss

Kjell Askildsen: Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten

Paul Auster: Moon Palace

Thomas Bernhard: Gamle mestere + Trær som faller

Jens Bjørneboe: Jonas

Charles Bukowski: Factotum + Post Office + Women

Italo Calvino: Hvis en reisende en vinternatt

Albert Camus: Den fremmede + Pesten

Miguel de Cervantes: Don Quijote

Fjodor Mikhajlovitj Dostojevskij: Raskolnikov (Forbrytelse og straff)

Jean Genet: Tyvens dagbok

Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidelser

Nikolai Vasilievich Gogol: Døde sjeler + Kappen

Ernest Hemingway: Den gamle mannen og havet

Hermann Hesse: Steppeulven

Franz Kafka: Slottet + Prosessen

Jack Kerouac: On the Road

Milan Kundera: Tilværelsens uutholdelige letthet + Udødeligheten

Ulf Lundell: Jack + Kysset

Agnar Mykle: Lasso rundt fru Luna + Sangen om den røde rubin

Marquis de Sade: Justine

Aksel Sandemose: En flyktning krysser sitt spor

Henryk Sienkiewicz: Quo Vadis?

Alexander Solsjenitsyn: En dag i Ivan Denisovtjs liv

Dag Solstad: Roman 87

Patrick Süskind: Parfymen

Ivan Sergejevitj Turgenjev: Fedre og sønner + Et overflødig menneskes dagbok

Tarjei Vesaas: Fuglane

Ingen kommentarer: